23 oktober 2024
Uitkomsten klantreizen werkenden, werkzoekenden & leerlingen VSO-PrO
De uitkomsten van de klantreizen die adviesbureau BMC voor ons doorlopen heeft.
23 oktober 2024
De uitkomsten van de klantreizen die adviesbureau BMC voor ons doorlopen heeft.
Voor de zomerperiode heeft adviesbureau BMC van ons de opdracht gekregen om de klantreis van een aantal van onze doelgroepen te doorlopen. Naast een groep werkenden en werkzoekenden die gebruik hebben gemaakt van de dienstverlening van het LeerwerkLoket en Het Noorden Werkt Door, heeft BMC gesproken met jongeren die begeleiding en ondersteuning kregen nadat ze het Praktijkonderwijs (PrO) en Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) hadden verlaten voor een werkplek of vervolgonderwijs.
De klantreizen hebben ons veel waardevolle inzichten gebracht over de behoefte, de vragen en ervaringen van de inwoner/onze klant die gebruik maakt van regionale dienstverlening. We willen dan ook iedereen bedanken die hieraan heeft bijgedragen, met name de schoolleiders die (oud)leerlingen hebben benaderd voor de deelname aan dit onderzoek!
De klantreizen zijn opgesteld om inzicht te krijgen en dat is absoluut gelukt. De eindrapportages van BMC geven een fijne samenvatting van werkende principes en aandachtspunten voor de ontwikkeling van onze dienstverlening. We gebruiken de resultaten om de komende maanden de meerjarenagenda voor de arbeidsmarktregio Fryslân vorm te geven (december 2024 hebben we een 1e concept klaar) en de regionale dienstverlening door te ontwikkelen.
De hervorming van de arbeidsmarktdienstverlening staat grotendeels in het teken van ‘de klantvraag centraal’ en ‘vraaggerichte dienstverlening’ (in plaats van aanbodgerichte voorzieningen). We zijn blij dat we met een aantal (oude) klanten dit gesprek hebben kunnen voeren. Hiermee kunnen we ook vanuit het perspectief van de inwoner keuzes onderbouwen voor passende (regionale) dienstverlening.