Samen aan de slag! Het succesverhaal van de Banenmarkt in Drachten

Header afbeelding

Dit voorjaar vond  in De Lawei in Drachten een uitzonderlijk succesvolle banenmarkt plaats. Met 75 bedrijven en meer dan 700 bezoekers overtrof het evenement alle verwachtingen. De banenmarkt, georganiseerd onder de vlag van Fryslân Werkt, bewees dat samenwerking tussen partijen het verschil kan maken in een krappe arbeidsmarkt.

Het initiatief voor de banenmarkt kwam van Gerard Hoekstra en Anna Kruit van de Gemeente Smallingerland. Zij hadden al ervaring met kleinschalige banenmarkten voor bedrijven en Oekraïense werkzoekenden. Toen ze door een aantal werkgevers werden gevraagd om iets groters te organiseren voor een breder publiek, hoefden ze niet lang na te denken. Al snel vonden ze enthousiaste medestanders in Tamara Geerdink van UWV Noordoost Friesland en Edith Post van UWV Zuidoost Friesland.

Samen begonnen ze met een wekelijks overleg vanuit de gezamenlijke insteek: niet alleen roepen en dan wachten totdat iemand wat doet. Maar echt alles samen oppakken met een duidelijke taakverdeling en concrete actiepunten. Het streven was om zo’n 40 werkgevers en opleiders te vinden. Maar na slechts een week zaten ze al op 55. De animo was zo groot dat ze zelfs tijdelijk een stop op de aanmeldingen moesten invoeren. In overleg met De Lawei is toen snel een nieuw plan gemaakt. Door een slimme indeling met statafels konden ze uiteindelijk 75 bedrijven en organisaties een plek bieden.

Maar hoe haal je meer dan 700 werkzoekenden binnen? De kracht van communicatie en herhaling speelde een belangrijke rol in het succes van de banenmarkt. De organisatoren zorgden ervoor dat informatie over het evenement op zoveel mogelijk manieren werd verspreid. Ze mailden en belden gemeentes en collega’s en zorgden dat de banenmarkt een agendapunt werd in werkoverleggen. Werkzoekenden werden geïnformeerd via hun dossiers, of kregen een uitnodiging per mail of brief. UWV benaderde ook mensen in de ziektewet, die misschien op zoek waren naar ander, meer passend werk. Dit zorgde voor een inclusieve aanpak en vergrootte het bereik van de banenmarkt.

Veel steun kreeg de organisatie ook van de afdeling communicatie van Fryslân Werkt. Hun expertise was onmisbaar bij het maken van flyers, LinkedIn berichten en een evaluatie-enquête. Alles werd pasklaar aangeleverd, zodat de rijdende trein vaart kon maken. Het nieuws over de banenmarkt verspreidde zich als een olievlek. En iedereen haakte aan. Vanuit Dokkum werd busvervoer voor de mensen geregeld. In Heerenveen werden vooraf bijeenkomsten georganiseerd om bezoekers voor te bereiden. En een jongerencentrum besloot om er een gezamenlijke activiteit  voor hun jongeren van te maken, ze kwamen allemaal samen. Al snel zong de boodschap rond: deze banenmarkt wil je niet missen.

Toch liet de organisatie niets aan het toeval over. Alle bezoekers die zich hadden aangemeld kregen vooraf een aantrekkelijk programma toegestuurd met workshops, een CV-check en de mogelijkheid om een professionele profielfoto te laten maken. Dit motiveerde bezoekers extra om te komen en de mogelijkheden van het evenement optimaal te benutten.

Het enthousiasme van de bezoekers en de deelnemende bedrijven was voelbaar tijdens de banenmarkt. Werkzoekenden konden gemakkelijk hun weg vinden naar interessante opleidingen en werkgevers. Een wand vol vacatures bood voor ieder wat wils. En de fotograaf die was ingehuurd om profielfoto’s te maken, draaide overuren. Niet alle bezoekers kwamen met een duidelijk doel. Die mensen werden opgevangen door 30 collega’s van UWV en gemeente. Zij wezen de weg en hielpen met contacten leggen. Ook voor CV-checks en voorlichting over sollicitatietrainingen kon je bij hen terecht. De werkgevers op hun beurt waren blij verrast over de enorme opkomst en de kwaliteit en motivatie van de kandidaten.

De keuze voor De Lawei als locatie bleek een schot in de roos. Voor bezoekers was letterlijk de rode loper uitgelegd. En muntjes voor gratis consumpties zorgden ervoor dat iedereen zich welkom voelde. Ook voor de werkgevers werden kosten noch moeite gespaard.  De Renault-garage kreeg toestemming om een auto in de foyer te plaatsen, en voor de ingang was een truck van ESA Trucks de grote blikvanger. Dit maakte indruk op de bezoekers en droeg bij aan de uitstraling van het evenement.

Nu de banenmarkt voorbij is, komt de vraag naar boven: wat is het resultaat? Uit een enquête onder de werkgevers blijkt dat er al een aantal kandidaten zijn aangenomen. Met andere kandidaten worden nog gesprekken gevoerd. En nog niet alle enquêtes zijn binnen. Ook de opleidingen hebben tal van nieuwe aanmeldingen. Een bijzondere uitkomst is dat een vrouw die al 5 jaar werkzoekende was die dag haar baan heeft gevonden.

Nog een mooi resultaat: alle social media bereik die het opleverde voor de werkgevers. In de dagen na de banenmarkt plaatsten vele bedrijven foto’s en berichten op LinkedIn, Facebook en Instagram. Dit leverde een nieuwe stroom reacties op. En werkzoekenden vertelden dat ze met nieuwe energie en ideeën naar huis gingen. De dag werkte als een boost om de zoektocht naar werk nieuw leven in te blazen.

De intensieve samenwerking tussen de Gemeente Smallingerland en UWV Noordoost en Zuidoost Friesland bleek een doorslaggevende factor voor het succes van de banenmarkt. Maar het evenement heeft ook bijgedragen aan een hechtere band tussen de partijen zelf.  Werknemers van gemeente en UWV die voorheen nooit contact met elkaar hadden, wisselden constant ervaringen en expertise uit, ook op de dag zelf. Er werd zelfs gezegd dat het voelde alsof je gewoon met collega’s aan het werk was, zo soepel verliep de samenwerking. Iedereen stond open om van elkaar te leren, onder andere op het gebied van CV-checks en sollicitatietraining. En er zijn veel contacten ontstaan.

Het succes van de banenmarkt in Drachten is een inspiratiebron voor toekomstige projecten in de regio. Met de opgebouwde relaties kunnen de partijen blijven werken aan succesvolle samenwerkingen binnen Fryslân Werkt. De eerste gesprekken voor een vervolg worden al gevoerd. Iedereen is samen aan de slag voor een sterke arbeidsmarkt in Friesland!

Tekst: Richard van Breukelen

Wil je leren van de aanpak in Drachten voor het organiseren van jouw event?

Neem dan contact op met:

Andere succesverhalen

Els Roodbeen van Pia service over het werken met statushouders
Diversiteit en inclusiviteit is hier heel normaal

Een jobcoach informeerde naar de mogelijkheden voor een statushouder binnen PIA Service.” Vanaf dat moment verliep het proces net zoals bij elke andere werknemer en zo had PIA Service voor het eerst een statushouder in dienst.

Lees meer
Jan Zwart van Rivièra Drachten over het werken met statushouders
Op een kleine werkvloer moet alles in balans zijn

Sinds twee jaar werken er drie statushouders bij Rivièra Product Decorations. De grootste beweegreden voor het aannemen van statushouders was dat Rivièra moeilijk aan personeel kwam.

Lees meer
Esther Hofman, projectleider traineeship van statushouders bij Provincie Fryslân over het werken met statushouders
Onder statushouders is nog veel potentieel talent onbenut

Esther Hofman, projectleider traineeship van statushouders bij Provincie Fryslân, ziet elke dag zoveel potentieel talent onbenut als het gaat om werken met statushouders.

Lees meer

Ga naar de inhoud