“Bedrijven doen veel te ingewikkeld over Social Return. Alsof de overheid ze allemaal eisen en regels oplegt. Maar mensen die de wil hebben om te werken en zich verbonden voelen, daar kun je er nooit genoeg van hebben. Daarmee bouw je een sterk, divers bedrijf. Dat is samen sterk.”
“Social Return is leuk en voegt een enorme waarde toe aan elk bedrijf.” Dat is de conclusie van Claartje Hoedemaker, bij haar afscheid als manager personeelszaken bij Jan Bakker.
In de landbouwsector is Jan Bakker een grote speler op het gebied van veevoer, mest, aardappelen en transport. Wie in Friesland de weg opgaat, komt gegarandeerd de kenmerkende blauwe tankwagens tegen. Voor Wetterskip Fryslân verzorgen zij de afvoer van slib. Deze klus konden ze bij de aanbesteding binnenhalen dankzij een simpele en goedwerkende Social Return aanpak.
3 pijlers van Social Return
Pijler 1: De klik-factor
Wie solliciteert, krijgt eerst een gesprek met de baas: Jan Bakker. Hij kijkt of je binnen het bedrijf past en of er een wederzijdse klik is. In principe is iedereen welkom, ook als je een afstand tot de arbeidsmarkt hebt. Het bedrijf heeft de ruimte voor inwerken en begeleiding.
Voorbeeld: Wie blij wordt van grote vrachtwagens, maar nog geen rijbewijs heeft, krijgt een opleiding. Ondertussen wordt de medewerker alvast de werkvloer opgestuurd om het bedrijf te leren kennen. Bij de akkerbouwbedrijven zien ze het laden en lossen van de vrachtwagens en het invullen van formulieren. En op de thuisbasis van Jan Bakker het schoonhouden van het wagenpark.
Na het behalen van het rijbewijs volgt een inwerkprogramma. Ook dan wordt gekeken wat iemand nodig heeft. Uitleg over de formulieren of een middag oefenen met achteruitrijden. Een beetje extra aandacht, dat vangt de organisatie zonder moeite op.
Pijler 2: Investeer in jongeren
Daarnaast werken er ook altijd jongeren die een Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL) volgen. Ze gaan één dag per week naar school en worden de andere vier dagen opgeleid in het bedrijf zelf. Je komt ze overal tegen: van planning tot akkerbouw en van melkveehouderij tot werkplaats. Ook zij tellen mee voor SROI punten. Door te investeren in deze jonge mensen draagt Jan Bakker bij aan een sterke, toekomstbestendige beroepssector.
Pijler 3: Samen sterk
Jan Bakker neemt liever geen afscheid van mensen die ziek worden of (tijdelijk) hun werk niet kunnen uitvoeren. Het bedrijf probeert dan andere en passende taken te vinden. Als de werknemer dit zelf wil. Ook dat is Social Return. Mede mogelijk gemaakt door no-risk afspraken met de overheid. Iedereen heeft een toegevoegde waarde, ook zonder officiële functie. Gewoon door aanwezig te zijn en ervaringen, tips en tricks te delen met de volgende generatie.
Of zoals Claartje zegt: “Bedrijven doen veel te ingewikkeld over Social Return. Alsof de overheid ze allemaal eisen en regels oplegt. Maar mensen die de wil hebben om te werken en zich verbonden voelen, daar kun je er nooit genoeg van hebben. Daarmee bouw je een sterk, divers bedrijf. Dat is samen sterk.”
AUTEUR: Richard van Breukelen
Andere praktijkverhalen
Diversiteit en inclusiviteit is hier heel normaal
Een jobcoach informeerde naar de mogelijkheden voor een statushouder binnen PIA Service.” Vanaf dat moment verliep het proces net zoals bij elke andere werknemer en zo had PIA Service voor het eerst een statushouder in dienst.
Sinds twee jaar werken er drie statushouders bij Rivièra Product Decorations. De grootste beweegreden voor het aannemen van statushouders was dat Rivièra moeilijk aan personeel kwam.
Onder statushouders is nog veel potentieel talent onbenut
Esther Hofman, projectleider traineeship van statushouders bij Provincie Fryslân, ziet elke dag zoveel potentieel talent onbenut als het gaat om werken met statushouders.