Diversiteit en inclusiviteit is hier heel normaal

Header afbeelding

Dat vertelt Els Roodbeen van PIA Service. Het bedrijf staat voor Processing & Industriële Automatisering  Service. Het bedrijf in Joure ontwikkelt en bouwt besturingspanelen voor diverse toepassingen: van een kleine, enkele besturingskast tot een kastenrij van ongeveer 20 meter. Deze kasten, ofwel panelen, sturen processen aan, zoals bijvoorbeeld een machine of transportlijn. Het bedrijf nam omstreeks 2020 voor het eerst een statushouder in dienst.


“We hebben geen bewuste keuze gemaakt om op een bepaalde datum te beginnen met statushouders”, vertelt HR-manager Els Roodbeen. “Een jobcoach informeerde naar de mogelijkheden voor een statushouder binnen PIA Service.” Vanaf dat moment verliep het proces net zoals bij elke andere werknemer en zo had PIA Service voor het eerst een statushouder in dienst.

Doorgroeien

Een nieuwe medewerker voor een uitvoerende functie in de werkplaats begint meestal op de assemblageafdeling. Dat is voor een statushouder niet anders dan voor Nederlandse of Friese nieuwe collega. Ook de doorgroeimogelijkheden die er binnen het bedrijf zijn, gelden voor iedereen. “We kijken niet naar geslacht, kleur of leeftijd. We kijken gewoon naar wat iemand kan, naar de motivatie en natuurlijk naar wat nodig is binnen het bedrijf. En die werkwijze bevalt heel goed.”

Gemêleerd gezelschap

De diversiteit die de statushouders meebrengen naar de werkvloer, is volgens Els heel leuk, ”Maar”, vervolgt ze: “we zijn sowieso een gemêleerd gezelschap. Diversiteit en inclusiviteit is hier heel normaal.” Die instelling is er altijd geweest bij PIA Service, zegt Els: “Kan deze persoon het werk doen en hebben wij een passende vacature? Dan proberen we het.” Dat betekent overigens niet dat zomaar iedereen wordt aangenomen. “We beoordelen in elk geval altijd of iemand gemotiveerd is.”

Cultuurverschillen

Op de werkvloer wordt geen onderscheid gemaakt tussen statushouders en autochtone werknemers. “We zijn allemaal collega’s, en zo voelt het ook.” Er zijn natuurlijk wel cultuurverschillen, maar dat is geen probleem. “Er worden rondom Ramadan bijvoorbeeld meer vrije dagen opgenomen. Dat is prima, want je mag natuurlijk zelf bepalen hoe en wanneer je je verlofdagen inzet.” 

Meerdere collega’s die als statushouder aan de slag gingen, hebben inmiddels het Nederlanderschap. “Dan spreek je dus niet meer van statushouders. Op dit moment is er nog één statushouder in dienst”, legt Els uit.

Winst

Of het in dienst nemen van statushouders een aanrader is? “Als je mensen nodig hebt, dan kan een statushouder zeker een goede optie zijn”, vindt Els. “Maar het moet wel passen, natuurlijk. Kijk dus goed naar je bedrijf en of de persoon erbij past. Als dat het geval is en er werk ligt te wachten, kan de samenwerking voor beide partijen winst opleveren!”

Wil jij ook aanwinst voor je bedrijf en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Neem dan contact met ons op. 

Ga naar de inhoud